Bjorn werkt nu bij zijn droombedrijf en geniet er elke dag van

Als je bij Ajax voetbalt en FC Barcelona, Bayern München of Liverpool FC klopt voor je op de deur, is de keuze niet altijd moeilijk. Zo ging het ongeveer ook met Bjorn Rijntjes. Toen hij bij een fabrikant van cv-ketels, warmtepompen en hybride systemen werkte, had hij een lijstje in zijn hoofd met daarop enkele namen van bedrijven waarvoor hij ook heel graag wilde werken. Eén daarvan was Spirotech. Zijn droomtransfer werd werkelijkheid.

Bjorn (bouwjaar 1984) is sinds de zomer van 2023 onze field service manager. Door op veel plaatsen werkervaring op te doen en gulzig nieuwe kennis te absorberen, is hij al een flink stuk geklommen op de technische ladder. “Na de middelbare school ben ik gaan werken”, zegt hij. “Ik ben loodgieter geweest en heb bij installatiebedrijven gewerkt. En alle kansen om via cursussen en opleidingen mijn kennis uit te breiden, greep ik met twee handen aan.”

Spirotech Medewerker in beeld: Bjorn Rijntjes, Field Service Manager

Trots en dolblij

Bij zijn vorige werkgever werkte Bjorn bijna vijftien jaar. “Het was een mooie, leerzame tijd. Ik heb veel kansen gekregen en ervaring opgedaan. Door mijn werk bij een fabrikant van verwarmingssystemen, begrijp ik goed hoe installateurs in de wedstrijd zitten. Ik ken hun uitdagingen en dat komt me in mijn huidige rol bij Spirotech heel goed van pas. Daardoor kan ik ze goed helpen.”

Voordat Bjorn onze selectie kwam versterken, kende hij ons bedrijf al. “Onze branche is best een klein wereldje. Twee kennissen van me werkten – en werken nog steeds – bij Spirotech. We praatten weleens over de organisatie en ik moet zeggen dat ze erg enthousiast waren: ze beschreven Spirotech als een warm, persoonlijk en stabiel bedrijf. Daar had ik wel oren naar; na vijftien jaar was ik toe aan een nieuwe stap.

Ik wilde mijn kennis verdiepen en verbreden, en graag een serviceafdeling opbouwen. Ik besloot te solliciteren, mocht op gesprek komen en het klikte meteen. Toen ik was aangenomen, stapte ik trots en dolblij mijn auto in.”

Bjorns werk

Bjorns missie is dus het professionaliseren van de serviceafdeling van Spirotech. Of dat een beetje lukt? “Misschien wel té goed, haha. We hebben het superdruk en groeien hard. Dat is een logisch gevolg van de groei van het aantal klanten; als je meer installaties verkoopt, krijg je ook meer serviceverzoeken.”

Bjorn hoeft zelden zijn servicevoertuig in, met een goedgevulde gereedschapskist in de kofferbak. “Ik kan prima thuiswerken en overleggen gaat uitstekend via Teams, telefonisch of via WhatsApp en e-mail. Vanuit huis doe ik alles wat te maken heeft met de administratie rondom inbedrijfsstellingen en onderhoud. Storingen volg ik ook op; dan zet ik serviceopdrachten uit bij onze trouwe servicepartners. In noodgevallen laat ik alles uit mijn handen vallen en ga ik er zelf op af. En ik bemoei me met onze wateranalyses.”

“Maar”, zo vervolgt hij, “ik bezoek wel regelmatig onze klanten, bijvoorbeeld voor inbedrijfstellingen of inventarisaties. Een keer of drie per maand ben ik bij Spirotech. Voor overleg, maar ik maak dan altijd ook een rondje door het pand. Een beetje feeling houden met het bedrijf. Het zijn niet de meest productieve dagen, maar het is wel belangrijk en leuk!”

Ander dialect, zelfde mentaliteit

Ondanks dat hij in de Achterhoek woont, voelt Bjorn zich prima op zijn plek bij een Helmonds bedrijf. “Weet je: het dialect is anders, maar de mentaliteit is hetzelfde. Hard werken, maar ook gezelligheid, oog voor elkaar en op zijn tijd een grapje. En ook wel een beetje bescheiden; té bescheiden misschien. We zijn een echt Nederlands maakbedrijf en maken geweldige producten; daar mogen we echt wel trots op zijn.

De familiecomponent is ook goed voelbaar. De directie en andere collega’s maken echt tijd om je te leren kennen en zijn oprecht geïnteresseerd in hoe het met je gaat. Dat zorgt voor een warme sfeer.” Dat past natuurlijk ook wel bij een bedrijf dat zorgt dat – onder meer – warmte-installaties optimaal werken. 

De dag van Bjorn kan bijna niet meer stuk als hij te maken heeft met tevreden klanten. “Als een klant blij is en een systeem functioneert op de manier zoals het is bedacht, kan ik echt genieten. Soms kom ik onze installaties tegen bij klanten en dan denk ik: dit is hét walhalla voor techneuten. Overal aan gedacht. Dat vind ik prachtig mooi. Met toestemming maak ik dan foto’s – daar is onze marketingafdeling dan ook weer blij mee.”

Spirotech Medewerker in beeld: Bjorn Rijntjes, Field Service Manager 2